Tuesday, June 10, 2014

10 KHASIAT DAN KEBAIKAN BUAH APPLE



Ramai di antara kita yang memilih buah epal sebagai snek harian sebelum menikmati sarapan pagi, tengah hari atau malam. Hakikatnya, masih ramai yang belum mengetahui khasiat sebiji epal. Buah yang mempunyai tekstur kulit yang licin, warna hijau dan merah itu antara buah-buahan yang mempunyai kelebihan dalam diet pemakanan dan sistem tubuh. Selain sedap untuk dimakan begitu sahaja dan dibuat sebagai masakan seperti Pie atau pencuci mulut, buah apple mempunyai khasiatnya tersendiri untuk kesihatan, Sebelum ini saya ada berkongsi khasiat dan kebaikan buah-buahan yang lain seperti buah Avokadobuah Betikbuah Delima, buah Belimbing, biji tembikal dan buah Naga! Untuk entry kali ini di bawah saya senaraikan 10 khasiat dan kebaikan buah Apple



Epal merupakan sejenis tanaman saka berbuah pom dalam genus Malus dalam keluarga mawar (Rosaceae), dan juga antara tanaman yang paling banyak di tanam di dunia. Pokok epal berasal dari Asia Barat, Terdapat lebih daripada 7,500 kultivar (baka) epal yang dikenali di dunia yang mendatangkan pelbagai ciri-ciri yang diingini. Kultiva epal berbeza dari segi hasil tanaman dan saiz mutlak pokok itu, walaupun bercambah dari penanti yang sama

10 Khasiat Dan Kebaikan Buah Apple


1) Baik untuk kesihatan

Epal merah mengandungi beberapa fitokimia penting seperti kuersetin, catechinm phloridzin dan asid klorogenik. Semua ini adalah antioksidan yang kuat. Hasil kajian epidemiologi menunjukkan hubung kaitnya dengan kejayaan mengurangkan risiko sakit jantung, beberapa jenis kanser, asma dan diabetes jenis 2.


2) Baik untuk melawaskan perut dan sembelit

Epal merah kaya dengan serat yang membantu melawaskan perut dan melegakan sembelit.


3) Risiko kanser rendah

Risiko kanser di kalangan wanita yang makan sekurang-kurangnya satu hidangan epal merah adalah rendah, menurut Kajian Kesihatan Jururawat yang membabitkan 77,000 wanita. Kajian itu mendapati kanser paru-paru di kalangan wanita berkurangan 21 peratus.


4) Mengandungi serat yang tinggi 

Mengandungi serat yang tinggi dan antioksidan seperti flavonoid, betakarotena danfitokimia. Selain itu, ia juga mengandungi vitamin C, vitamin A dan vitamin B kompleks.


5) Melambatkan proses penuaan dan untuk kecantikan

Kandungan agen antioksidan yg terdapat dalam epal mampu menentang radikalbebas serta boleh melambatkan proses penuaan yang menyebabkan kulit wajah cepat berkedut.Ia juga memperbaiki tekstur kulit wajah dengan memperbaharui sel-sel kulit dengan segera. Purata air lebih kurang 115.82 gram yang terkandung dalam sebiji epal juga boleh melembapkan kulit yang kering.


6) Baik untuk menghalang penyakit jantung dan canser

Fitokimia yang dijumpai dlm epal bukan sahaja membantu menghalang salur darah daripada tersumbat (penting untuk menghalang sakit jantung) malah ia juga menghalang sel kanser daripada merebak ke seluruh badan untuk keadaan tertentu.


7) Membantu proses mengawal berat badan.

Epal yang mengandungi kandungan serat dan kalori yang tinggi penting dalam membantu proses mengawal berat badan. Serat boleh melambatkan kita dari berasa lapar manakala kalori pula dapatmemberikan kita tenaga.


8) Bebas kolestrol dan lemak

kandungan kolestrol dan lemak tidak terdapat dalam epal. sesiapa yang hendak berdiet, epal sesuai menjadi snek yang terbaik untuk mengalas perut dan juga membantu menguruskan badan


9) Membantu mengekalkan berat badan (epal hijau)

Kandungan serat epal berupaya mengisi perut yang lapar dan mencegah kita daripada makan berlebihan.


10) Kaya dengan pelbagai khasiat vitamin

vitamin yang terkandung di dalamnya diperlukan oleh tubuh badan kita. antara khasiat yang terdapat dalam epal. Mengandungi serat yang tinggi dan antioksidan seperti flavonoid, betakarotena dan fitokimia. Selain itu, ia juga mengandungi vitamin C, vitamin A dan vitamin B kompleks.


14 comments:

  1. memang suka makan buah epal merah..selain rasanya yang best..ada jugak khasiatnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya sedap bukan epal..
      sebiji epal terkandung
      pelbagai khasiat :P

      Delete
  2. Assalammualaikum... sobri,

    mcam mselim3 suka makan buah apple nie... best sesangat..

    mselim3

    ReplyDelete
  3. Serious...mmg suka epal..haha..dpt thu tntg khasiat..lg suka mkn😅

    ReplyDelete
  4. Serious...mmg suka epal..haha..dpt thu tntg khasiat..lg suka mkn😅

    ReplyDelete
  5. sape yg ada batu karang hempedu,boleh la amalkan makan buah epal ni,seeloknye di belender,letak secubit garam dan secubit gula,di minum sekali dengan hampasnye.boleh mengurangkan kesakitan tersebut dlm 15 minit

    ReplyDelete
  6. Buah epal mengandungi vitamin c,vtamin A dan vitamin B.Memang sedap belum cuba belum tahu.☺☺☺

    ReplyDelete
    Replies
    1. seeloknya epal merah @ hijau mentah.kalau jus epal atau air tin epal bende ni dah proses bercampur gula dan pewarna . khasiat tu dah xde.

      Delete
  7. Sy blend epal dgn oats minum setiap pg..

    ReplyDelete
  8. hai.. buah epal mmg mnyebabkn berat bdn sy susut mendadak...

    ReplyDelete
  9. Salam…Sy ada menjual buah goji bery gred A..berat sekitar sekilo angaran ribuan biji di sebabkan buah ini seperti biji bery or kismis jadi bilangan ribuan biji walau sekilo sahaja..memang berbaloi baloi untuk kesihatan seisi keluarga rasanya yang masam manis mesti menjadi kegemaran termasuk anak anak kecil untuk menambah darah dan kesihatan badan dan otak dengan vitamin yang hebat hebat sebungkus harga cuma rm80 free wang pos….cepat dan pantas sy hantar guna kan pos laju.call or msg sy xpun wasap sy kt 0174687570(mohd zuhairi) Kebaikan buah goji bery sangat dasyat…………………….
    buah super food…rahsia rahsia orang terdahulu untuk kekal sihat..
    diiktiraf sebagai antara makanan kesihatan terbaik. Buah yg sy jual adalah asli…bukan pil bukan kapsul tapi dalam bntuk sebiji sebiji yang sudah kering dan terus di kunyah…..amat menyelerakan dan rasa nya membuatkan anda kecur air liur..fuhh sihat dan sedap…itu terbaiklah
    sehari 60 biji untuk kesihatan.sesiapa pun boleh amal kan… Keluaran sy adalah asli..nama syarikat sy JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

    ReplyDelete
  10. Apa yang terjadi jika kita terminum jus epal sambil makan udang?

    ReplyDelete

Anda Suka Dengan Article Ini!
Apa Lagi Kongsikanlah Bersama Rakan-Rakan Anda
Di Email, Twitter, Facebook, Google +G !
Jangan Lupa Ya :P

LinkWithin