09 KHASIAT DAN KELEBIHAN BUAH AVOKADO | Tips & Panduan Blog's

09 KHASIAT DAN KELEBIHAN BUAH AVOKADO


Pokok avokado atau nama saintifiknya persea Americana mempunyai zat khasiat yang dikatakan mampu merawat dan mencegah pelbagai penyakit daripada masalah penglihatan, penyakit jantung sehinggalah kepada masalah obesiti. Pokok avokado dikelaskan dalam tumbuhan berbunga keluarga Lauraceae. Ia adalah sejenis pokok saka yang menghasilkan buah. Buahnya berbentuk bujur dan kulit buah berwarna hijau berkilat. Isi buahnya pula berwarna kuning cair dan mempunyai biji yang agak besar di tengah. Daun pokok avokado mempunyai hujung yang runcing.


Pokok avokado berasal dari Mexico dan Amerika Tengah. Kini, buah avokado ditanam di negara-negara seperti Afrika Selatan, Australia dan New Zealand. Buah ini dikategorikan dalam beberapa jenis seperti bacon, fuerte, gwen, hass, penkerton, reed dan zutano. Bahagian yang digunakan untuk tujuan perubatan adalah daun, buah, kulit kayu dan biji. Buahnya amat berkhasiat kerana mengandungi protein, zat besi, fosforus, kalsium, sodium, potasium, vitamin A, vitamin C, naisin dan riboflavin.

Buah avokado adalah salah satu buah yang dicipta dengan pelbagai khasiat yang memberi banyak kebaikan kepada tubuh manusia. Jadi, kita disarankan seperti dalam piramid makanan yang seimbang untuk lebihkan pengambilan buah dalam kehidupan kita. Mari lihat apa 09 khasiat dan kelebihan memakan buah avokado yang boleh diperoleh dari memakan buah ini.



1) Mengawal tekanan darah

Avokado merupakan sumber besar kalium , yang membantu dalam mengawal paras tekanan darah.


2) Menggalakkan kesihatan mata

Avokado adalah sumber lutein karotenoid yang sangat baik, dimana ianya adalah untuk membantu melindungi mata daripada daripada katarak.


3) Melindungi daripada kanser

Banyak kajian telah menunjukkan bahawa avokado boleh menghalang pertumbuhan kanser prostat dan juga berkesan dalam mencegah kanser payudara.


4) Menyembuhkan nafas berbau

Avokado adalah salah satu pencuci mulut yang terbaik secara semula jadi dan bertindak untuk melawan daripada nafas berbau. Ini kerana ia membersihkan usus yang merupakan punca sebenar nafas berbau.


5) Ciri-ciri anti -penuaan

Avokado kaya dengan antioksida dan bermanfaat dalam mencegah gejala penuaan. Ia juga membantu meningkatkan sistem imun , melambatkan proses penuaan, dan menggalakkan sistem saraf yang sihat.


6) Penjagaan Kulit

Minyak avokado ditambah dalam bahan pembuatan kosmetik kerana keupayaannya untuk menyuburkan kulit dan membuat kulit anda bercahaya. Ia juga membantu dalam merawat penyakit kulit yang menyebabkan kemerahan kulit.


7) Mengekalkan kesihatan jantung

Avokado mengandungi vitamin B6 dan asid folik , yang membantu mengawal tahap homocysteine ​​. Tahap homocysteine ​​dikaitkan dengan peningkatan risiko penyakit jantung. Avokado juga mengandungi vitamin E, glutation, dan lemak monotaktepu, yang membantu dalam mengekalkan jantung yang sihat.


8) Vitamin E Powerhouse

Avokado adalah buah yang terbaik sumber vitamin E, vitamin yang penting yang melindungi daripada banyak penyakit dan membantu mengekalkan kesihatan keseluruhan.


9) Mengandungi banyak vitamin

Mengandungi vitamin A, B (termasuk B6, niacin dan riboflavin) C dan E serta kandungan galian seperti kuprum, magnesium, potasium dan zink, selain tidak mengandungi kolesterol dan sodium.


45 comments:

  1. Oh.. baru tahu.. thanks sharing tips.. :)

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. rasa dia lemak2 manis.. masam sikit..pling penting mahai he..he

      Delete
    2. Memang mahal..mencecah rm6 sebijik..huhuuuu

      Delete
    3. Kt cow kit leh than gak rege die.aku beli dapat la sebijik dlm 4ingit lbih.heeee

      Delete
  3. Sedap T_T
    Selalu nampak dlm tv je sbb mexican food hm tapi bila masuk malaysia mahal gila kot TT_TT hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. memng mahai.. tapi kat indonesia tanam pokok ni,,mat salleh selalu wat sald kan..he..he

      Delete
  4. Sebijik cecah rm5..mass kat sabah byk buah ni..selalu minum....blend dgn susu Segar dn ais...nak lg sedap letak aiskrim vanilla ..pehhhh minum x hingatttt..

    ReplyDelete
  5. aku sambung
    11 = buah ini juga dapat memerahkan bibir yg hitam atau kusam.. sekian

    ReplyDelete
  6. Ada setengah artikel mengatakan bahawa avocado sebenarnya boleh mngurangkan berat badan, lot of people makan buah avocado sebenarnya hilang berat badan dan tidak naik ;)

    ReplyDelete
  7. Sy dpt free ja ...huhu ...ad pkok avakado kt hulu langat . Brbuah lebat ....tp sy xske buah dy ..xsdap huhu

    ReplyDelete
  8. Untuk burn fat avocado ialah yg paling bagus...

    ReplyDelete
  9. Untuk burn fat avocado ialah yg paling bagus...

    ReplyDelete
  10. Untuk burn fat avocado ialah yg paling bagus...

    ReplyDelete
  11. Memang sedap..rumah ada pokok avocado ...baka dr indonesia...

    ReplyDelete
  12. Ak hari2 makan buah tu... CZ ak keje supplier

    ReplyDelete
  13. X masam.. Rasenye lemak2 kelat sikit... Sehari 2 biji ak hantam

    ReplyDelete
  14. Baru balik dari Lombok. Hari2 minum jus avacado.harga pun murah,siap beli bawa balik Malaysia

    ReplyDelete
  15. kak yon beli pokok avocado bawak balik malaysia ker?

    ReplyDelete
  16. Di sabah buahni dijual rm4 sekilo..terutama di bahagian keningau sabah..sedap buahni..senang dapat kat sabah..macam buah tempatan dah..

    ReplyDelete
  17. Kat Aussie @ NZ... Sebijik $1 ja besar n fresh. Kalu setiap Kali p sana mesti beli

    ReplyDelete
  18. Kat Aussie @ NZ... Sebijik $1 ja besar n fresh. Kalu setiap Kali p sana mesti beli

    ReplyDelete
  19. Kat malaysia pun pokok dia boleh hidup. Baru lps petik dalam 20 biji avocado di kedah.

    ReplyDelete
  20. Kat malaysia pun pokok dia boleh hidup. Baru lps petik dalam 20 biji avocado di kedah.

    ReplyDelete
  21. Avocado rasa dia sdp lah..lemak2 rasa dia..mana ada rasa manis ..kelat or masam..merepek jer korang ni..yg kelat tu..kompom lom masak sangat..hahaha..sy penggemar buah avocado..rasa dia lemak2 jer..baru td beli kat cold storage.tgh promo tu..rm2.99 sebji..sy bli terus 10 bji..tp..tak bli yg dah masak sangat..bli yg agak tua..blh peram..n mkn sebji sehari..sebab sy ada tekanan darah tinggi..utk perubatan..apa salahnya bli kan..

    ReplyDelete
  22. Buah Avocado rasanya lemak dan hari2 saya makan tapi di tempat saya Kuching Sarawak RM5 lebih sebiji. Untuk kesihatan pasal harga tak jadi masaalah.

    ReplyDelete
  23. Xtepat rasa lemak2..sebenarnya rasanya seperti buah kelapa...seriously i try mkn ..tp khasiat di atas bgitahu untuk naikkan berat bdn..mana satu yg betul ni..i beli sebab nk turunkan berat bdn katanya..tp info atas lainnn...haihh menyesal dh mkn separuh

    ReplyDelete
  24. Sekarang ni tgh ketagih jus avocado..hari2 nak minum ..

    ReplyDelete
  25. Sekarang ni tgh ketagih jus avocado..hari2 nak minum ..

    ReplyDelete
  26. rasa lemak dan tawar. makan sebiji boleh kenyang. maknanya boleh mengurangkan rasa nak makan lepas makan avocado ni. cara makan yang saya praktikkan: keluarkan isi +garam halus secukup rasa + gula merah sikit. memang sedap.

    ReplyDelete
  27. Rasa nya lemak berkrim aisehh... Mmg sedap laa...

    ReplyDelete
  28. Saya ada baka dari Congo Afrika, setalah 6 tahun, skrg bebuah lebat, tidak berhenti, tetapi belum ada market di Sarawak.

    ReplyDelete
  29. First time mkn avocado masa suami bwk balik dari singapore.. isi avocado yg masak tu dikorek dgn sudu dan digaul dgn sedikit gula...mmg sedap..

    ReplyDelete
  30. Buat guacamole, sedap makan dgn corn chip. Takda corn chip papadam pun jadi. Baru makan tadi. Sedap...

    ReplyDelete
  31. belah potong kecil2 ratah avacado dengan susu pekat.. macam tak cukup sebijik

    ReplyDelete
  32. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  33. Baru je makan buah avocado mlm ni..mkn dg gula..lemak manis.Bnyk khasiat kiranya...klau ada selalu blh amalkan.

    ReplyDelete
  34. Baru je makan buah avocado mlm ni..mkn dg gula..lemak manis.Bnyk khasiat kiranya...klau ada selalu blh amalkan.

    ReplyDelete

Anda Suka Dengan Article Ini!
Apa Lagi Kongsikanlah Bersama Rakan-Rakan Anda
Di Email, Twitter, Facebook, Google +G !
Jangan Lupa Ya :P