Friday, October 6, 2017

5 TIPS MENCEGAH KEROSAKAN GIGI

Gigi perlu dijaga dengan baik agar ia kekal sepanjang hayat. Memandangkan gigi merupakan antara aset yang terpenting di wajah kita. Mulut dan gigi yang sihat juga membantu badan menjadi lebih cergas dan minda lebih cerdasEntry sebelum ini ada dikongsikan tips mencegah kerosakan gigi untuk kali ini dikongsikan 5 tips mencegah kerosakan gigi yang boleh anda amalkan.


1) Penjagaan kebersihan gigi yang baik.

Kita 'diwajibkan' untuk memberus gigi 2 kali sehari iaitu pada waktu pagi dan malam sebelum tidur. Selain itu, menggosok gigi selepas makan juga boleh membantu membuang sisa makanan yang melekat pada gigi. Ini juga untuk mengelakkan dari sisa makanan melekat pada gigi kita disamping boleh mengelakkan dari pembiakan bakteria pada gigi.

2) Menjaga pemakanan

Kurangkan makan benda manis dan melekit kerana ia akan melekat pada celah gigi. Jika kita makan makanan manis, seeloknya kita minum air masak dan berkumur lepas makan. Terdapat juga beberapa makanan yang boleh kita ambil untuk memutihkan gigi yang boleh kita amalkan.

3)Berkumur kumur dengan pencuci mulut berflorida

Amalkan berkumur selepas menggosok gigi untuk menjaga bau nafas di samping boleh menyegarkan mulut Nah, bau mulut segar, gigi pun rasa selesa bukan?

4) Kunyah chewing gum selepas makan

Chewing gum ini boleh membantu kita membersihkan sisa makanan pada gigi. Oleh itu kita digalakkan untuk memilih chewing gum yang kurang mengandungi gula dan tidak manis. Selain itu, kita boleh juga untuk berkumur dengan air putih selepas makan.

5) Rawatan gigi dengan doktor gigi

Seeloknya rawatan dibuat lebih kurang 6 bulan sekali untuk mencegah berlakunya kerosakan gigi. Jika berlaku kerosakan doktor boleh segera menyelamatkan gigi anda!

No comments:

Post a Comment

Anda Suka Dengan Article Ini!
Apa Lagi Kongsikanlah Bersama Rakan-Rakan Anda
Di Email, Twitter, Facebook, Google +G !
Jangan Lupa Ya :P

LinkWithin