Monday, May 26, 2014

PANDUAN PENJAGAAN KULIT WAJAH UNTUK LELAKI


Masih ramai lelaki di Malaysia kurang peka terhadap penjagaan wajah. Malah ada juga yang keliru dengan masalah kulit yang dihadapi. Masalah kulit seperti jerawat yang dihadapi ramai remaja, kulit berminyak dan kering, pigmentasi dan penuaan jika tidak dikawal akan memburukkan lagi keadaan kulit wajah. Adalah amat penting bagi anda mengetahui serta memahami jenis kulit wajah sebelum melakukan sesuatu rawatan atau menggunakan produk yang bersesuaian. Ini kerana rawatan dan penjagaan wajah adalah berbeza mengikut jenis kulit seseorang. Dengan memahami panduan ini akan memudahkan lagi anda melakukan rawatan.

Panduan Penjagaan Kulit Wajah Untuk Lelaki



1) Perbezaan kulit lelaki dan wanita

Lelaki mempunyai kulit yang lebih tebal disebabkan lapisan kalogen yang lebih tebal dan epidermis atau sel yang lebih banyak. Peningkatan hormon testosteron menyebabkan kulit lelaki lebih berminyak dari kulit wanita.


2) Jenis kulit wajah lelaki di Asia

Kebanyakan kulit wajah lelaki Asia lebih sensitif dan alergik dengan keadaan serta cuaca persekitaran, dan mempunyai lebih banyak pigmen.


3) Masalah biasa kulit wajah lelaki

Kulit berminyak dan berjerawat serta kecederaan akibat penggunaan pisau cukur yang kerap merupakan masalah utama lelaki. Kulit menjadi lebih sensitif.


4) Kaedah penjagaan wajah yang betul

Cuci wajah dengan betul menggunakan pembersih wajah yang mengandungi exfoliants lembut. Gunakan penyegar dan pelembap selepas wajah dibersihkan. Gunakan krim pelindung matahari untuk melindungi kulit dari kesan cahaya matahari.


5) Produk pembersih wajah yang sesuai

Pilihlah produk pembersih wajah yang bebas haruman.


6) Penggunaan Masker wajah

Ramai lelaki menganggap penggunaan masker hanya untuk wanita. Anda silap, penggunaan masker juga boleh dilakukan lelaki. Ia bermanfaat untuk menyegar, memperbaiki dan menegangkan kulit wajah. Selain itu, ia juga baik untuk kelancaran peredaran darah dan merangsang proses pertumbuhan sel kulit.


7) Kandungan di dalam produk penjagaan wajah lelaki

Dalam setiap produk penjagaan wajah perlu ada bahan anti keradangan untuk menghalang proses penuaan. Bahan pelembap dan hidrasi antara elemen penting lain yang perlu ada.


8)Tindak balas produk penjagaan terhadap kulit

Disebabkan kulit lelaki lebih tebal, maka proses tindak balas produk penjagaan terhadap kulit wajah adalah lambat. Walaubagaimanapun cara penyerapan dan pemakaiannya adalah sama.


9) Kesan sampingan

Sesetengah bahan di dalam produk penjagaan wajah boleh menyebabkan keradangan kulit. Jadi pastikan bahan yang terkandung di dalam produk tersebut tidak mengandungi bahan tiruan. Pastikan tahap pH atau keasidan adalah normal (pH 5.5). Keradangan kulit juga terjadi kerana produk yang digunakan tidak sesuai dengan kulit.


10) Kulit yang sihat

Kulit wajah yang sihat ditandai dengan penghasilan kolagen, dapat mengatur penghasilan melanin dalam sel-sel kulit, serta dapat mengembalikan keseimbangan keanjalan kulit. Kesihatan kulit dapat diperoleh dengan membersihkan wajah dua kali sehari menggunakan produk bersesuaian atau menggunakan air bersih.


6 comments:

  1. salam. nice sharing..wanita bole ikut jugak ke tips ni? hehehhehe ke khas tuk lelaki ja?? :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam..
      boleh sahaja..
      ini kira basic penjagaan
      wajah utuk lelaki dan wanita :)

      Delete
  2. wah nak jaga muka ya..
    guna lah Anew avon pun sesuai utk jejaka
    yg ingin kelihatan kacak...
    suka info pun menarik tq..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha..ha..
      terima kasih atas pkongsian kak..
      nanti boleh cari anew avon :P

      Delete
  3. wah .... asik sy dpt tips .... solanya kulitnya hitam dan jelek banget ...heheh :)

    ReplyDelete

Anda Suka Dengan Article Ini!
Apa Lagi Kongsikanlah Bersama Rakan-Rakan Anda
Di Email, Twitter, Facebook, Google +G !
Jangan Lupa Ya :P

LinkWithin