TANDA-TANDA PENYAKIT RESDUNG | Tips & Panduan Blog's

Search This Blog

TANDA-TANDA PENYAKIT RESDUNG


Resdung merupakan antara penyakit yang biasa di kalangan masyarakat kita. Resdung juga dikenali sebagai penyakit sinusitis. Tapi yang menjadi masalah penyakit resdung ini sering dipandang remeh oleh masyarakat kita malah ada yang tidak menyedari menghidap penyakit resdung. Lebih teruk membiarkan penyakit itu bersarang tanpa sebarang rawatan.


Resdung ialah radang pada rongga-rongga sinus di dalam tulang muka yang bersambung dengan hidung. Biasanya lendir dihasilkan oleh rongga-rongga ini pada setiap masa dan akan mengalir kedalam hidung . Jika saluran sinus ini tersumbat, lendir tersebut akan terkumpul dan akan menjadi pekat seterusnya akan menyebabkan membiakkan kuman bakteria dan jika dibiarkan berterusan tanpa sebarang rawatan resdung akan menyebabkan kesihatan anda mula terjejas.



Antara tanda-tanda yang menunjukkan bahawa kita mengalamai penyakit resdung ialah apabila mengalami masalah-masalah seperti berikut:


  • Sering mengalami hidung tersumbat
  • Mempunyai lendir dari hidung dan tekak
  • Sakit atau rasa berat muka terutama kawasan diantara mata
  • Sakit tekak yang berpanjangan dan berulang
  • Demam atau rasa tidak sedap badan yang berpanjangan
  • Gejala alahan hidung seperti kerap bersin terutamanya pada waktu pagi, gatal hidung
  • Mengalami jerawat di muka dan badan
  • Nafas berbau
  • Kulit kepala berkelumumur, gatal dan rambut gugur
  • Sering berasa sakit kepala, pening dan migrain

27 comments:

  1. assalam...resdung ni kadang akan menyebabkan pelbagai penyakit yg xdijangka jika xsegera dirawati...info yg sangat berguna...tksh berkongsi info.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam sis..ya baik disegerakan rawatan takut smakin parah

      Delete
  2. terima kasih kerana sudi berkongsi :)

    ReplyDelete
  3. Mmg kena diambil perhatian penyakit resdung ni.. thanks sharing.. :)

    ReplyDelete
  4. Hidung tersumbat dan sakit tekak tu..selalu jugak kena...thanks 4 the info..salam hujung minggu

    ReplyDelete
  5. Kalau sesiapa ada Resdung ,boleh cuba ubat resdung bella formula. Kesan pengurangan seawal 3 hingga 7 hari, Insyaallah dengan izin Allah. Boleh layari http://www.ubat-resdung.com utk tempahan.

    ReplyDelete
  6. Good info. saya memang tengah cari punca gatal-gatal yang baru dialami ni. tqvm

    ReplyDelete
  7. Gatal muke..adekah itu penykit resdung..setiap sye bermain bola..dan berpeluh dimuke...di akan menjdi gatal..betulkah itu resdung
    ..

    ReplyDelete
  8. saya ada semua tanda2 di atas... :'( takutnye..

    ReplyDelete
  9. Wah.. perkongsian yang sangat bermanfaat. Terima kasih admin. Ubat resdung

    ReplyDelete
  10. Sesiapa yg mengalami masalah resdung, saya ada penyelesaian...Rawatan mudah tanpa menyakitkan...Dapatkan set rawatan resdung Warisan Utara sekarang.. Ejen dropship juga diperlukan...Whatsapp 0125969296

    ReplyDelete
  11. Sya X tau la says punya hiding reading ke jerawat macam mana nk tau

    ReplyDelete
  12. Apa ubat yang paling berkesan untuk resdung nie

    ReplyDelete
  13. Assalam , masalah resdung memang sangat menganggu bukan ?Jangan ambil mudah dengan masalah resdung ini tau ! Ada cara untuk Mengatasi Masalah Resdung Dengan Cara Yang Berkesan Dan Selamat
    Anda mesti sayangkan diri anda kan ??Jom lah sama sama kita berubah untuk kehidupan yang lebih baik .Sekiranya anda ada apa apa kemusykilan atau pertanyaan berkenaan masalah kesihatan anda , jangan tangguh tangguh lagi untuk hubungi saya (Whatsapp +60107096284 Aini)

    ReplyDelete
  14. Bagi yang benar-benar serius nak atasi masalah resdung ini boleh atasinya dengan mengamalkan jus minuman sarang burung walit keluaran DNA Global..berminat untuk mengetahui lebih lanjut atau ingin membeli boleh whatsapp 0195654280.

    ReplyDelete
  15. Salam..nk tye..sy ade tapi tak smua ciri2 di atas..dan stu lagi bila sy tarik nafas ade macam bau busuk kt dlm hidung..tu tanda dh kritikal ke?

    ReplyDelete
  16. Sya mmg ada ciri² 2..malah dh truk dgt dh..skrg tekak sya dh kerap berdarah plak..sya nk p buat rwatan t p brapa bajet ya...

    ReplyDelete
  17. Adakah pengidap resdung akan mengakibatkan hilang deria bau dan deria rasa.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya rasa macam tuh la juga... Kena rawat awal2 nie

      Delete
  18. salam saya nak tanya , klau hidung kita naik putih putih mcm biji kolestrol tu pun disebab resdung jugsk ke sebab kebanyakan org yg jawab persoalan saya tu cakap biji putih ni disebabkan resdung . pakai skincare pun takhilang . kalau nak kata saya ni kolestrol tak kot sebb saya ni sihat dan baru 16 tahun . sesiapa yg tahu mintak tolong jawab okay thnkyou

    ReplyDelete
  19. salam saya nak tanya , klau hidung kita naik putih putih mcm biji kolestrol tu pun disebab resdung jugsk ke sebab kebanyakan org yg jawab persoalan saya tu cakap biji putih ni disebabkan resdung . pakai skincare pun takhilang . kalau nak kata saya ni kolestrol tak kot sebb saya ni sihat dan baru 16 tahun . sesiapa yg tahu mintak tolong jawab okay thnkyou

    ReplyDelete
  20. ciri'' smua tu ada dgn sya jg . bila pagi jak rasa gatal hdung . hidu smbrg tk bole sensitif apa lgi klw hdu perfume yg wngi sngt cnfirm bersin tk hbis

    ReplyDelete
  21. ciri'' smua tu ada dgn sya jg . bila pagi jak rasa gatal hdung . hidu smbrg tk bole sensitif apa lgi klw hdu perfume yg wngi sngt cnfirm bersin tk hbis

    ReplyDelete

Anda Suka Dengan Article Ini!
Apa Lagi Kongsikanlah Bersama Rakan-Rakan Anda
Di Email, Twitter, Facebook, Google +G !
Jangan Lupa Ya :P