Tuesday, July 1, 2014

KELEBIHAN BERPUASA DARI SUDUT KESIHATAN




Puasa memiliki banyak hikmah dan manfaat untuk tubuh, ketenangan jiwa, dan kecantikan. Semasa berpuasa, organ-organ tubuh dapat beristirehat dan sel dalam tubuh boleh berkumpul untuk bertahan. Puasa juga boleh mengeluarkan kotoran, toksin/racun dari dalam tubuh, meremajakan sel-sel tubuh dan menggantikan sel-sel tubuh yang sudah rosak dengan yang baru serta untuk memperbaiki fungsi hormon, menjadikan kulit sihat dan meningkatkan daya tahan tubuh kerana manusia mempunyai kemampuan terapi secara semulajadi.

Puasa dapat membuat kulit menjadi segar, sihat, lembut, dan berseri. Kerana setiap saat tubuh mengalami metabolisme tenaga, iaitu peristiwa perubahan dari energi yang terkandung dalam zat gizi menjadi tenaga potensi dalam tubuh. Sisanya akan disimpan di dalam tubuh, sel ginjal, sel kulit dan kelopak mata serta dalam bentuk lemak dan glikogen.

Beberapa cendekiawan telah melakukan beberapa ujian tentang puasa diantaranya secara ringkas dibawah ini:


Allan Cott, M.D.

Seorang pakar dari Amerika Syarikat, telah menghimpun hasil pengamatan dan penelitian para ilmuwan berbagai negara, lalu menghimpunnya dalam sebuah buku Why Fast iaitu berbagai hikmah puasa, antara lain: a. To feel better physically and mentally (merasa lebih baik secara fizikal dan mental).

1. To look and feel younger (merasa lebih muda).
2. To clean out the body (membersihkan badan)
3. To lower blood pressure and cholesterol levels (menurunkan tekanan darah dan kadar lemak.
4. To get more out of sex (lebih mampu mengendalikan seks).
5. To let the body health itself (membuat badan sihat dengan sendirinya).
6. To relieve tension (mengendurkan ketegangan jiwa).
7. To sharp the senses (menajamkan fungsi sense).
8. To gain control of oneself (memperolehi kemampuan mengendalikan diri sendiri).
9. To slow the aging process (memperlambat proses penuaan).


Alvenia M. Fulton

Direktor Lembaga Makanan Sihat “Fultonia” di Amerika Syarikat menyatakan bahawa puasa adalah cara terbaik untuk memperindah dan mempercantik wanita secara semulajadi. Puasa menghasilkan kelembutan pesona dan daya pikat. Puasa menormalkan fungsi-fungsi kewanitaan dan membentuk kembali keindahan tubuh (fasting is the ladies best beautifier, it brings grace charm and poice, it normalizes female functions and reshapes the body contour)

setiap perkara yang dituntut oleh allah swt mempunyai seribu satu kebaikan yang tersendiri yang kita sendiri tak mampu rungkaikan, jelas berpuasa mempunyai kebaikan dan terbukti dari sudut sains dan kesihatan.


7 comments:

  1. Puasa mmg baik utk kesihatan & diakui oleh pengamal perubatan antarabangsa.. tp cuma ada antara mereka yg menyembunyikan kebenaran tu semata2 kerana takut dgn kebenaran Islam... Allahuakbar.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. subahanallah....penjelasan yg tepat bro khir :)

      Delete
  2. Banyak hikmah di sebalik ibadah puasa yang kita lakukan ni. Setengahnya saya pun baru tahu melalui pembacaan di artikel ini. Artikel yang menarik ni Sobri. Selamat mengerjakan ibadah puasa ya.

    ReplyDelete
  3. puasa jgn tak puasa tau..
    info menarik sgt..

    ReplyDelete

Anda Suka Dengan Article Ini!
Apa Lagi Kongsikanlah Bersama Rakan-Rakan Anda
Di Email, Twitter, Facebook, Google +G !
Jangan Lupa Ya :P

LinkWithin