Tuesday, May 20, 2014

PETUA TRADISIONAL PENGGUNAAN KUNYIT UNTUK CANTIK


INDIA adalah negara yang penuh warna-warni dan terkenal dengan penggunaan rempah ratus termasuk kunyit yang bukan saja menjadi bahan wajib dalam masakan mereka, malah digunakan bagi tujuan kecantikan kulit tubuh dan wajah.


Kunyit yang terkenal dengan warnanya yang kuning berseri mengandungi banyak kebaikan untuk kulit. Malah semakin banyak kajian membuktikan penggunaan kunyit untuk tujuan kecantikan terutama dalam masyarakat India sememangnya mempunyai alasan yang kukuh. Sejak zaman purba lagi, sejarah menunjukkan masyarakat India sudah lama menyedari kebaikan kunyit apabila amalan menyapu kulit dengan kunyit mampu memperbaiki tekstur kulit. 


  • Kunyit didapati mempunyai bahan yang mampu melawan keradangan kulit serta memberi kesan antiseptik kepada kulit. 

  • Ia adalah sumber vitamin C dan magnesium yang baik, kandungan serat yang tinggi, vitamin B6, zat besi, potasium dan mangan tetapi kandungan sodium yang sangat rendah. 

  • Masyarakat di India juga lebih terdorong menyapu kunyit pada luka kecil, lebam atau bengkak kerana rempah itu mampu mengurangkan bengkak sama seperti kesan yang diberikan oleh pek ais. 

  • Kandungan antiseptik yang pelbagai dalam kunyit mampu mempercepatkan proses penyembuhan luka kecil, kecederaan dan melecet. 

Disebabkan kesannya yang mengagumkan pada kulit, pakar kecantikan di seluruh dunia kini mula menyedari kebaikan kunyit dan menggunakannya dalam produk kecantikan masing-masing. 

Serbuk kunyit boleh diguna­kan dengan dicampur sedikit dengan air dan disapu pada wajah bagi membantu kulit lebih bercahaya, selain mengurangkan masalah tompokan pigmen seterusnya meratakan warna kulit.


Penggunaan kunyit mudah dan murah kerana ia boleh dibuat di rumah

  • Antaranya dengan mencampurkan serbuk kunyit dengan sedikit jus limau nipis atau timun dan disapu ke seluruh wajah. 

  • Sapuan berkenaan perlu dibiarkan beberapa minit pada wajah sebelum dicuci dan penggunaan kunyit secara berterusan mampu membuatkan kulit wajah lebih berseri-seri. 

  • Kunyit juga baik untuk merawat kulit wajah yang dipenuhi jerawat kerana kandungan antiseptik dalam rempah berkenaan. Ia adalah bahan kecantikan yang berkesan, murah dan mudah didapati tetapi pada masa sama tidak memberi kesan berbahaya terhadap kulit serta kesihatan seseorang. 

  • Campuran kunyit bersama serbuk kayu gaharu serta sedikit air yang disapu pada kulit muka mampu mengurangkan jerawat. Cara itu semestinya jauh lebih murah berbanding mengguna­kan pelbagai jenama produk yang mungkin tidak sesuai untuk kulit sensitif. Serbuk kunyit juga boleh digunakan sebagai bahan sental yang boleh membuang sel kulit mati dan ia boleh dilakukan dengan mencampurkan kunyit bersama tepung dan air serta digosok ke seluruh tubuh sebelum mandi. 

Amalan rutin itu mampu membersih dan menyihatkan kulit sekali gus membantu mencantikkan penampilan diri seseorang. Cara itu juga digunakan bakal pengantin di India yang menyapu kunyit ke kulit mereka berminggu-minggu sebelum melangkah ke alam perkahwinan bagi mendapatkan kulit yang bebas segala noda. 

Lebih menarik, serbuk kunyit yang dicampur dengan yogurt boleh disapu pada kesan regangan kulit terutama bagi mereka yang pernah mengandung dan mempunyai banyak kesan regangan pada bahagian abdomen. Campuran yang dibiarkan selama lima minit sebelum dicuci itu mampu mengekalkan kekenyalan kulit serta menghindari regangan sekiranya diamalkan selalu tanpa jemu. 

Kandungan antiseptik serta antiradikal bebas kunyit turut berguna untuk melegakan masalah ruam serta membantu merawat kulit selepas sese­orang menghidap penyakit yang memberi kesan pada kulit seperti demam cacar. Kehadiran bulu roma yang banyak di wajah serta tubuh juga mungkin menyebabkan seseorang itu hilang keyakinan diri tetapi sapuan kunyit dapat membantu mengurangkan masalah berkenaan. Kesan terbakar pada kulit juga lebih lega dengan sapuan serbuk kunyit bersama aloe vera, seterusnya memberi pelbagai faedah lain. 




5 comments:

  1. padanlah ramai patient guna cara mcm gini..
    exp org india..thanks sharing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama-sama..
      salah satu rahsia kecantikan
      kaum india :P

      Delete
  2. I just knew that ginger can be used for beautification.

    ReplyDelete
  3. wow.. macam best je.. tp, warna kuning kunyit tu tak melekat lama ke nanti? sbb biasa kalau masak, memang melekat juga warna kuning kunyit tu.

    Nak tak exchange link blog dengan saya?

    tips hilangkan jerawat

    ReplyDelete

Anda Suka Dengan Article Ini!
Apa Lagi Kongsikanlah Bersama Rakan-Rakan Anda
Di Email, Twitter, Facebook, Google +G !
Jangan Lupa Ya :P

LinkWithin