Friday, May 16, 2014

MANFAAT DAN KEBAIKAN MENDERMA DARAH





KESIHATAN JANTUNG

Menderma darah meningkatkan tahap kesihatan secara keseluruhan terutama untuk kardiovaskular anda. Penambahan tahap zat besi dalam darah akan meningkatkan kebarangkalian penyakit jantung. Menderma darah membantu mengurangkan jumlah besi dalam darah. Ia boleh mengurangkan risiko serangan jantung sebanyak 88%. Selain itu, penderma yang kerap boleh mengurangkan risiko kardiovaskular yang teruk seperti strok sebanyak 33%.


MENINGKATKAN PENGELUARAN SEL DARAH

Apabila darah berkurangan, badan penderma akan segera menggantikan darah yang hilang. Sel-sel baru yang dihasilkan oleh sumsum dalam tempoh 48 jam selepas menderma. Kesemua sel-sel darah merah yang hilang semasa menderma digantikan sepenuhnya dalam tempoh satu hingga dua bulan. Oleh itu, menderma darah membantu untuk merangsang pengeluaran sel-sel darah baru. Proses ini boleh membantu badan anda untuk kekal sihat dan bekerja dengan lebih cekap.


MEMBAKAR KALORI

Menderma darah secara tetap juga boleh meningkatkan kecergasan. Menderma satu pain darah (450 ml) akan membakar 650 kalori dalam badan.


MENINGKATKAN KESEJAHTERAAN WARGA EMAS

Ramai orang tua yang sihat telah dilaporkan merasa cergas dan bertenaga apabila menderma darah secara tetap.


MENGURANGKAN RISIKO KANSER

Derma darah juga membantu mengurangkan risiko kanser. Menurut Miller-Keystone Blood Center, menderma darah secara konsisten dikaitkan dengan penurunan risiko kanser, termasuk hati, paru-paru, kolon, perut dan kanser tekak. Tahap risiko yang berkurangan berkait dengan menderma berapa kerap kita menderma.


SARINGAN KESIHATAN PERCUMA

Di samping itu, penderma mendapat pemeriksaan kesihatan percuma serta ujian darah. Ujian tahap HB, tekanan darah dan pemeriksaan badan dilakukan. Darah juga diuji untuk beberapa penyakit utama dan penderma akan dimaklumkan jika mana-mana ujian ini menunjukkan hasil yang positif.


MENYELAMATKAN NYAWA

Dengan menderma darah, banyak nyawa akan diselamatkan. Penderma darah memberi pesakit seperti harapan kepada kehidupan.


MEMBAWA KEBAHAGIAAN 

Apabila anda menderma darah, anda bukan sahaja memberi kesan kepada pesakit yang bergantung hidup atas sumbangan anda. Ia juga anugerah kepada mereka keluarga dan mereka yang terdekat kepada pesakit tersebut. Seluruh masyarakat akan mendapat manfaat daripada kemurahan hati penderma darah.


6 comments:

  1. In shaa Allah... selagi mampu akan ttp menderma...

    ReplyDelete
    Replies
    1. amin..samalah kita bro khir..
      selagi termampu..
      saya juga derma :P

      Delete
  2. alhamdulillah.. xnah lagi experience derma drh. but i will insyallah

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. nanti mesti kena cuba sekali...
      best fealling dia P

      Delete

Anda Suka Dengan Article Ini!
Apa Lagi Kongsikanlah Bersama Rakan-Rakan Anda
Di Email, Twitter, Facebook, Google +G !
Jangan Lupa Ya :P

LinkWithin