Tuesday, April 8, 2014

5 KHASIAT DAN KEBAIKAN KOBIS


Kobis bukan sahaja berkesan untuk mengubati penyakit ulser dan barah malah berkesan untuk mengubati masalah-masalah lain di usus. Kobis yang kaya dengan kalsium, fosforus, zat besi, sodium, potasium dan vitamin A, B- Kompleks dan C Ia juga meredakan masalah di bahagian perut dan hati seperti yang dialami oleh mereka yang lali arak. Selain itu asid amino yang mengandungi belerang dalam kubis juga bertindak menurunkan paras kolestrol. Selain itu, meredakan saraf dan menenangkan fikiran dan sekaligus membantu seseorang itu tidur dengan selesa pada malam. Di bawah saya senarai 5 khasiat dan kebaikan kobis




1) Penurunan berat badan pada diet

Kubis merupakan pilihan diet bagi mereka yang ingin menurunkan berat badan. Satu cangkir kubis yang dimasak hanya mengandung 33 kalori. Itu sebabnya orang-orang yang diet dengan sup kubis dapat makan sebanyak mungkin sup kubis ini tanpa kenaikan berat badan, dan justru meningkatkan kesehatan tubuh.


2)  Mengurangi risiko penyakit Alzheimer

Penelitian terbaru menunjukkan bahwa makan kubis merah dapat mengurangi risiko penyakitAlzheimer. Kubis merah mengandung vitamin K dan antosianin, antioksidan untuk membantu mengurangi plak pada otak, sehingga dapat membantu mencegah penyakit Alzheimer.


3) Meringankan sembelit

Kandungan serat yang tinggi dalam kubis membantu merangsang sistem pencernaan, dan dengan demikian menghilangkan sembelit.


4)  Merawatan kulit

Antioksidan dalam kubis membantu melindungi kulit dari kerusakan akibat radikal bebas diketahui menyebabkan tanda-tanda penuaan.


5) Meningkatkan sistem kekebalan tubuh

Kerana tinggi akan vitamin C, kubis membantu memperkuat sistem kekebalan tubuh dan membantu tubuh melawan terhadap radikal bebas



4 comments:

  1. info yang menarik..terima kasih kerana berkongsi

    ReplyDelete
  2. Bnyk kebaikan kobis rupanya.. t kasih.. :)

    ReplyDelete
  3. I see, cabbage has so many benefits too!

    ReplyDelete
  4. semua sayur memang baik untuk kesihatan.
    terima kasih for sharing.
    tp kalo jd vegetarian nnt sape nak makan haiwan? =p

    ReplyDelete

Anda Suka Dengan Article Ini!
Apa Lagi Kongsikanlah Bersama Rakan-Rakan Anda
Di Email, Twitter, Facebook, Google +G !
Jangan Lupa Ya :P

LinkWithin