Saturday, March 15, 2014

TIPS MENGEKALKAN KESIHATAN BUAH PINGGANG



Buah pinggang anda bertanggungjawab untuk mengeluarkan bahan buangan dari badan anda. Jadi tips di bawah ini akan mengajar anda bagaimana untuk mengekalkan buah pinggang yang sihat.


1. Jangan amalkan minuman berkarbonat yang berlebihan. Minuman berkarbonat mungkin boleh memberikan kesegaran terutamanya ketika hari yang panas, tetapi mengambil minuman berkarbonat setiap hari boleh menghakis buah pinggang anda, yang mana akan menyebabkan berlakunya penyakit buah pinggang. Adalah disyorkan agar anda mengurangkan pengambilan minuman berkarbonat dengan cara meninggalkannya terus atau menghadkan pengambilannya setiap dua atau tiga hari. Anda boleh menggantikan minuman tersebut dengan menikmati segelas air limau.




2. Jangan mengabaikan jangkitan saluran kencing (UTI). Jangkitan saluran kencing merupakan jangkitan yang boleh menyebabkan radang saluran kencing. Meninggalkan jangkitan yang tidak dirawat boleh menyebabkan masalah utama dalam saluran kencing anda yang termasuk jangkitan pundi kencing dan buah pinggang anda. Apabila dikesan pada peringkat awal, UTI boleh dirawat dengan hanya ubat antibiotik dan sedikit nasihat mesra daripada doktor anda. Anda perlu menghubungi doktor mengenai jangkitan anda untuk mendapatkan rawatan yang sewajarnya.


3. Jangan menyalahgunakan dadah. Kadang-kadang anda mungkin perlu mengambil ubat di kaunter atau preskripsi untuk sakit, selsema atau penyakit lain. Ambillah ubat seperti yang disyorkan oleh doktor atau ahli farmasi anda bagi memastikan anda berada dalam keadaan yang sihat. Walau bagaimanapun, jika anda menyalahgunakan ubat-ubatan ini, anda boleh mendapat kesan yang merosakkan termasuk hati, otak dan kerosakan buah pinggang. Oleh itu, adalah disyorkan bahawa anda mengambil ubat-ubat ini sebagaimana yang diarahkan oleh doktor anda. Jika anda bingung mengenai dos dan / atau dos anda tidak mencukupi, doktor anda adalah satu-satunya yang boleh membuat penentuan dan tindakan mengenai perkara ini. Jangan sekali-kali mengambil ubat-ubatan tanpa mendapat keizinan dari doktor.



2 comments:

  1. Buah pinggang mmg penting dijaga... klu dah sakit mmg susah...

    ReplyDelete

Anda Suka Dengan Article Ini!
Apa Lagi Kongsikanlah Bersama Rakan-Rakan Anda
Di Email, Twitter, Facebook, Google +G !
Jangan Lupa Ya :P

LinkWithin