Friday, March 28, 2014

KESAN MEROKOK KEPADA ALAM SEKITAR




Selain membahayakan kesihatan diri, merokok juga boleh mencemarkan persekitaran. Di bawah saya senaraikan 4 kesan merokok terhadap alam sekitar!

  • Asap rokok akan menyebabkan pencemaran udara. Jadi, bukan hanya mereka yang merokok yang mendapat keburukan malahan, orang sekeliling turut merasa kesukaran untuk mendapatkan udara yang bersih dan segar. 
  • Puntung rokok yang dibuang merata-rata boleh mencemarkan alam sekitar seperti mengakibatkan longkang tersumbat yang boleh menyebabkan pembiakan nyamuk aedes. Ini boleh menyebabkan masalah kesihatan yang lain seperti demam denggi.Selain itu, alam sekitar akan kelihatan kotor dan akan menyebabkan datangnya masalah pencemaran air dan lain- lain. Sebagai contoh, apabila sistem pengairan terganggu,bencana alam boleh berlaku seperti banjir kilat. 
  • Merokok juga menyumbang sebanyak 25 peratus kepada kes kebakaran. Ini boleh dilihat apabila mereka yang merokok kurang rasa tanggungjawab untuk membuang puntung rokok yang masih berbara di merata-rata tempat.
  • Kebakaran juga menyebabkan peningkatan kandungan karbon dioksida dan karbonmonoksida meningkat dan penghuni bumi akan merasai kekurangan oksigen untuk bernafasdan menaikkan suhu bumi sekaligus mengakibatkan pelbagai bencana alam akibat perbuatan manusia sendiri.

7 comments:

  1. Assalammualaikum... sobri,

    banyak kesan buruk merokok nie ...

    mselim3

    ReplyDelete
  2. Itu lah merokok tak ubah seperti membakar duit..
    Tapi nak buat macam mana.. nasihat demi nasihat tetap tidak di hiraukan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah diorg suka membakar duit buat mcm mana.. he..he.. :P

      Delete
  3. Assalamualaikum. banyak kesan buruk ni. haihh harapnya suami sheila mampu berhenti rokok secepat mungkin. risau hati ni.. singgah menabung infiniti sini ye sobri~~~

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam..insaallah sama-sama kita doakan ya sis

      Delete
  4. Smoking can affect other people's health and environment.

    ReplyDelete

Anda Suka Dengan Article Ini!
Apa Lagi Kongsikanlah Bersama Rakan-Rakan Anda
Di Email, Twitter, Facebook, Google +G !
Jangan Lupa Ya :P

LinkWithin