BAHAYA KANDUNGAN ROKOK KEPADA PEROKOK AKTIF DAN PEROKOK PASIF | Tips & Panduan Blog's

BAHAYA KANDUNGAN ROKOK KEPADA PEROKOK AKTIF DAN PEROKOK PASIF


Bahaya rokok terhadap kesihatan, kandungan rokok dapat menyebabkan Kanser pundi kencing, Kanser perut, Kanser usus dan rahim , Kanser mulut , Kanser Esofagus, Kanser tekak, Kanser pankrias, Kanser payudara, Kanser paru-paru, Penyakit saluran pernafasan kronik Strok, pengkroposan tulang atau yang dikenal dengan osteoporosis Penyakit jantung, Kemandulan, Putus haid awal, Melahirkan bayi yang cacat Keguguran bayi, Bronkitis, Batuk, Penyakit ulser peptik, Emfisima, Otot lemah, Penyakit gusi, Kerosakan mata dan pelbagai lagi. Bukan setakat itu orang yang tidak menghisap rokok juga terkena tempias bahaya orang yang menghisap merokok dikenali sebagai perokok pasif, malah berisiko lebih bahayadaripada penghidu asap rokok aktif, di bawah saya kongsikan bahaya kandungan yang ada di dalam rokok kepada perokok aktif dan perokok pasif.


Kesan bahaya merokok kepada perokok aktif dan perokok pasif

  • Perokok aktif adalah orang yang merokok secara langsung menghisapnya rokok, sedangkan perokok pasif adalah orang yang tidak secara langsung menghisap rokok, tetapi menghisap asap rokok yang dikeluarkan dari mulut orang yang sedang merokok. struktur kandungan bahaya rokok.
  • Meningkatkan risiko kanser paru-paru dan penyakit jantung Masalah pernafasan termasuk radang paru-paru dan bronkitis Sakit atau pedih mata Bersin dan batuk-batuk Sakit kerongkong Sakit kepala zat Yang terkandung dalam asap rokok adalah : 2 kali lebih banyak nikotin 5 kali lebih banyak karbon monoksida 3 kali lebih banyak tar 50 kali lebih zat kimia yang berbahaya.
  • Bahaya asap rokok terhadap ibu hamil dan janin dalam kandungannya Keguguran janin/bayi Tumbesaran janin terencat – 30% lebih tinggi Kematian janin dalam kandungan Pendarahan dari uri (abruption placenta) Berat badan berkurang – 20 hingga 30% Bahaya asap rokok terhadap bayi Masalah dan penyakit pernafasan Mengganggu terhadap perkembangan kecerdasan Jangkitan telinga Leukeamia Kanser otak 22% Cepat lelah Sindrom kematian secara mendadak


15 comments:

  1. Tak perlulah merokok... mmg tiada manfaatnya kan...

    ReplyDelete
  2. rokok xda faedah yg baik.... hahaha

    http://santanmanis.blogspot.com/2014/03/blog-santan-manis-masuk-majalah-remaja.html

    ReplyDelete
  3. masing2 tau bahaya nya merokok...tapi masih nak merokok juga...ustaz dah cakap haram...pun merokok juga... nissan & japan for u :)

    ReplyDelete
  4. rokok mmg merbahayakan kesihatan...
    kalau buat x-ray tu , gelap jer chest si perokok,
    jauhinya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tahu tak pe..tapi itu juga menjadi pilihan :P

      Delete
  5. assalam sobri moga ceria selalu...rokok ni penyakit...xyahlah nak beli penyakit kalau nk hidup sihat kan...menabung s always.

    ReplyDelete
  6. merokok memang bukan saja perokok yg dpt bahaya tapi orang yg menghidu asap rokok pon turut sama dapat penyakit

    ReplyDelete
  7. Hm yang bahaya tu lah yang dicari haih

    p/s: mcdonald for yaaaaa

    ReplyDelete
  8. Efek dari rokok itu sangat mematikan ya ? Semoga saja orang orang yang menyukai rokok bisa berhenti dari kebiasaan buruknya :D

    ReplyDelete

Anda Suka Dengan Article Ini!
Apa Lagi Kongsikanlah Bersama Rakan-Rakan Anda
Di Email, Twitter, Facebook, Google +G !
Jangan Lupa Ya :P